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Academic Year/course: 2023/24

588 - Degree in Geology

26447 - Geological Hazards


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
26447 - Geological Hazards
Faculty / School:
100 - Facultad de Ciencias
Degree:
588 - Degree in Geology
ECTS:
6.0
Year:
4
Semester:
Second semester
Subject type:
Compulsory
Module:
---

1. General information

 

Geological hazards refer to the damage caused by geological processes to humans, their properties and activities. The main objective of geohazard analysis is to prevent or reduce such damage in an efficient and cost-effective manner. It is therefore a discipline with a prominent role in the exercise of the geologist's profession and in its service to society.

The main objective of the subject is to know: (1) the main hazardous geological processes; (2) their dynamics, effects and evidence related to their activity; (3) methodologies for hazard and risk assessment ; and (4) mitigation measures.

The goals are aligned with the SDG on ending poverty.

 

2. Learning results

 

Knows the main concepts and methodologies used in geohazard analysis.

Is able to interpret the activity of potentially hazardous processes in the past from the study of the geologic and human record, as well as to analyse their spatial-temporal distribution and magnitude-frequency relationships 

Make predictions with a proven degree of reliability about the behaviour of potentially dangerous processes in the future

Knows the main mitigation measures and is able to assess their suitability in each case.

Can convey orally and in written form knowledge, hypotheses and interpretations of aspects related to geological hazards.

 

3. Syllabus

 

Introduction to geological hazards

Seismic risk

Volcanic risk

Risk of landslides

Risk of avalanches

Flood risk

Subsidence risk

Risk of soil erosion

Expansive clays

Risks related to coastal dynamics

Wind risk



4. Academic activities

 

The subject will consist of 30 theoretical classes, seminars with a total duration of 5 hours, 3 field days and 5 practical sessions of 2 hours. Students will carry out and present bibliographic works that will be assigned at the beginning of the term.

 

5. Assessment system

 

Written test on knowledge imparted in theoretical classes, with long and short answer questions and a test of identification of geological elements related to the risks in slides. It represents 60% of the final grade and it will be necessary to achieve a grade equal or higher than 5 out of 10 to pass the subject.

Elaboration, exposition and defence in seminars of a Bibliographic Work on a part of the theoretical program For the presentation (10-15 minutes) students will prepare a power point presentation. Evaluation according to quality of papers and presentations. It represents 10% of the final grade.

Case studies in Office Practices. Evaluation based on the quality of the work performed. It represents 15% of the final grade.

Field Practices. Evaluation through attendance control and review of field notebooks.

It will represent 15% of the final grade.

Students will be entitled to a global assessment test on the same date as the written test.

This test, both in the first and in the second call, will include the evaluation of all the activities and will consist of a written exam.

 


Curso Académico: 2023/24

588 - Graduado en Geología

26447 - Riesgos geológicos


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
26447 - Riesgos geológicos
Centro académico:
100 - Facultad de Ciencias
Titulación:
588 - Graduado en Geología
Créditos:
6.0
Curso:
4
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
Obligatoria
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

Los riesgos geológicos hacen referencia a los daños que causan los procesos geológicos en los seres humanos, sus propiedades y actividades. El análisis de los riesgos geológicos tiene como objetivo principal prevenir o reducir de forma eficiente y rentable dichos daños. Se trata por tanto de una disciplina con un destacado protagonismo en el ejercicio de la profesión del geólogo y en el servicio de éste a la sociedad.

 

La asignatura tiene como principal objetivo conocer: (1) los principales procesos geológicos peligrosos; (2) su dinámica, efectos y evidencias relacionadas con su actividad; (3) las metodologías de evaluación de la peligrosidad y el riesgo; y (4) las medidas de mitigación.

 

Los objetivos están alineados con el ODS fin de la pobreza.

2. Resultados de aprendizaje

Conoce los principales conceptos y metodologías utilizados en el análisis de riesgos geológicos.

Es capaz de interpretar la actividad de procesos potencialmente peligrosos en el pasado a partir del estudio del registro geológico y humano, así como analizar su distribución espacio-temporal y las relaciones magnitud-frecuencia.

Puede plantear predicciones con un grado de fiabilidad contrastado sobre el comportamiento de procesos potencialmente peligrosos en el futuro.

Conoce las principales medidas de mitigación y es capaz de valorar su idoneidad en cada caso.

Puede transmitir oralmente y de forma escrita conocimientos, hipótesis e interpretaciones sobre aspectos relativos a los riesgos geológicos.

3. Programa de la asignatura

Introducción a los riesgos geológicos

Riesgo sísmico

Riesgo volcánico

Riesgo de deslizamientos

Riesgo de aludes

Riesgo de inundaciones

Riesgo de subsidencia

Riesgo de erosión de suelos

Arcillas expansivas

Riesgos ligados a la dinámica litoral

Riesgo eólico

4. Actividades académicas

La asignatura constará de 30 clases teóricas, seminarios con una duración total de 5 horas, 3 jornadas de campo y 5 sesiones de prácticas de 2 horas. Los alumnos realizarán y presentarán trabajos bibliográficos que se asignarán al comienzo del cuatrimestre.

5. Sistema de evaluación

Prueba escrita sobre conocimientos impartidos en clases teóricas, con preguntas de respuesta larga y corta y una prueba de identificación de elementos geológicos relacionados con los riesgos en diapositivas. Representa el 60% de la calificación final y será necesario alcanzar una nota igual o superior a 5 sobre 10 para superar la asignatura.

Elaboración, exposición y defensa en seminarios de un Trabajo Bibliográfico sobre una parte del programa de teoría. Para la exposición (10-15 minutos) alumno preparará una presentación power point. Evaluación según calidad de los trabajos y las presentaciones. Representa el 10% de la calificación final.

Casos prácticos en Prácticas de Gabinete. Evaluación en función de la calidad del trabajo realizado. Representa el 15% de la calificación final.

Prácticas de Campo. Evaluación mediante control de la asistencia y revisión de los cuadernos de campo. Representará el 15% de la calificación final.

Los estudiantes tendrán derecho a una prueba global de evaluación en la misma fecha que la prueba escrita. Dicha prueba, tanto en la primera como en la segunda convocatoria, incluirá la evaluación de todas las actividades, y consistirá en un examen escrito